Bel: 010 - 2800160

Kracht, conditie of allebei?

22-02-2018

Je bent op zoek naar de beste aanpak! We helpen je graag op weg naar een fitter leven waarbij je gelijk die paar kilootjes er nu wel vanaf krijgt. Er zijn twee belangrijke ingrediënten voor een fit en gezond leven. Gezonde voeding en trainen/ bewegen. Je bent waarschijnlijk al bezig met goede voeding, maar wat is nu de goede beweging?

 

Vergeet de weegschaal

Wil je afvallen, vergeet dan voorlopig even wat de weegschaal zegt. De weegschaal meet namelijk niet wat echt belangrijk is. Wat wel waardevol is om te weten? Wat is jouw vetvrije massa. Daar kun je met training veel in veranderen. Het lichaamsvet is niets anders dan een energieopslag.

 

Kracht, conditie of allebei?

Fitheid bereik je alleen door regelmatig te trainen. Je stofwisseling gaat op termijn verhogen. Een training kun je even simpel gesteld onderverdelen in conditie en kracht. Het is allebei belangrijk in je hele leven. Laten we de voordelen bespreken.

 

De combinatie voor het beste resultaat

Gaat het je om de calorieën? Dan verbrand je met een conditietraining van 30 minuten meer calorieën dan een sessie in het krachthonk. Kijk je naar de lange termijn, dan wint krachttraining. Door meer spierweefsel zal je stofwisseling omhoog gaan. Ook als je in rust bent.

 

Wil je gewoon goed en fit zijn en die paar overtollige kilo’s kwijt raken dan is jouw gezondheid het best gebaat bij de combinatie van conditie- en krachttraining. Je bereikt dan absoluut het beste resultaat. En nog snel ook.

 

En een bijkomend voordeel: De combinatie voorkomt ook heel veel klachten en problemen. Je houdt gezonde botten, het is de beste remedie tegen suikerziekte, benauwdheid en het risico op een hart-/herseninfarct verlaagt enorm. En heb je een keer griep dan herstel je ook veel sneller.

 

DE VOORDELEN VAN KRACHTTRAINING

Krachttraining is gericht op spierversterking. Spierversterking is enorm belangrijk.
 

De voordelen van krachttraining zijn enorm:
 

  • Je gaat makkelijker traplopen, kan gemakkelijk zwaarder werk aan. Je voelt je gewoon sterker en het leven wordt een stuk ‘lichter’.
  • De kans op blessures en/of gewrichtsproblemen nemen enorm af.
  • De botten worden sterker.
  • Afvallen gaat ‘vanzelf’. Spieren verbranden in rust namelijk veel meer calorieën. Dus ook als op de bank zit, zal je verbranding hoger zijn.

 

 

DE VOORDELEN VAN CONDITIETRAINING

Krachttraining is vooral gericht op het versterken van je spieren, niet op het verbeteren van je uithoudingsvermogen. Conditietraining richt zich op de hart- en bloedsomloop. Conditie train je juist meer met hardlopen, fietsen, zwemmen, etc.

 

De voordelen van conditietraining zijn:
 

  • Veel energie verbranden.
  • Conditieverbetering, je voelt je vitaler.
  • Lagere kans op hart- en vaatziekten, longproblemen en Diabetes.