Bel: 010 - 2800160

Hoeveel training moet je doen om gewicht te verliezen?

23-02-2018

Uit onderzoek is gebleken dat 30-45 minuten intensieve training (waarbij uw hartslag oploopt tot ongeveer 75 procent van je maximaal) van invloed is op het hormoon Ghreline. Door de intensieve training wordt Ghreline onderdrukt.

 

Ghreline - hongerhormoon

Ghreline, ook wel het hongerhormoon genoemd, wordt aangemaakt in uw maag en darmen en via de bloedstroom bereikt het uw hersenen. Ghreline beïnvloedt het deel van de hersenen dat de eetlust reguleert. Meer Ghreline geeft een groter hongergevoel.  

Meer calorieën verbranden dan u opneemt, is natuurlijk het basisrecept voor gewichtsverlies. Lichaamsbeweging helpt erg goed. Maar u moet wel weten wat u moet doen. Afhankelijk van het soort training dat u doet, kan beweging juist ook hongergerelateerde hormonen aanjagen die uiteindelijk leiden tot meer eten.

 

Hoge intensiteitstraining onderdrukt honger
Hoge intensiteitstraining verdeelt bloed weg van de maag en darmen als gevolg van de behoefte aan grotere circulatie van bloed naar de spieren, wat een factor kan zijn die betrokken is bij de onderdrukking van eetlust.

“Dit gebeurt niet bij minder veeleisende oefeningen”, aldus David Stensel, Ph.D., hoogleraar bewegingsmetabolisme aan de Loughborough-universiteit in Leicestershire, Engeland. Hij heeft talloze studies over dit onderwerp gedaan. “Het effect duurt enkele uren - en mogelijk zelfs dagen - na de training.

Korter trainen onderdrukt honger beter

Duur van de training blijkt ook een factor. "Als mensen langere tijd sporten, is de onderdrukking van de honger misschien niet zo groot", voegt David Stensel eraan toe. Dus 30 tot 45 minuten rennen, bijvoorbeeld, is beter dan 60 tot 90 minuten lopen, omdat u veel energie zult gebruiken plús dat uw eetlust daarna vermindert. In feite suggereert een recente studie dat intervaltrainingen - afwisselend 30 seconden hoog intensief met een minuut herstel - een lichte voorsprong hebben op aanhoudend krachtige training.

Gewichtsverliezende ‘bonus’

Nog een gewichtsverliezende bonus: "Oefening met een hogere intensiteit geeft een zogenaamd 'naverbranders'-effect, waarbij uw lichaam sneller calorieën blijft verbranden, zelfs als u niet meer aan lichaamsbeweging doet”,  zegt Tony Maloney, een woordvoerder van de American College of Sports Medicine and fitness center manager van the National Institute for Fitness and Sport in Indianapolis. Minder belastende workouts geven u niet dezelfde ‘naverbranding’ na de training.

Intensieve training is dus waardevol, zeker in relatie tot verbranding van calorieën en verminderd hongergevoel. Tegelijkertijd vraagt intensieve training meer van uw lichaam. U moet dus goed weten wat u doet bij deze vorm van training. Vraag ons naar de mogelijkheden en maatwerk voor verantwoord intensieve training.