Bel: 010 - 2800160

8 TIPS VOOR SPORTEN IN WARMTE

22-07-2018

Eerst algemeen: intensieve inspanning kan voor iedereen gevaarlijk zijn als het kwik boven de 28 graden Celsius stijgt. Voor minder fitte mensen kan intensief bewegen al bij 25 graden problemen geven. Toch hoeft u niet alle beweging te vermijden.

Als het warmer wordt heeft lichaam heeft een paar slimme trucjes om warmte het hoofd te bieden. Zo stroomt er meer bloed naar de huid en gaat u extra zweten om de huid te koelen en warmte af te geven.

 

Hitteshock

Bij oplopende temperaturen en een hoge luchtvochtigheid kan het zijn dat het lichaam niet genoeg kan koelen. Ook slaapgebrek, bepaalde geneesmiddelen of vermoeidheid kunnen de natuurlijke zweetproductie verstoren. Dit kan problemen opleveren, zoals een zonnesteek of hittekrampen. In het ergste geval een hitteshock, wat levensbedreigend kan zijn. Maar zover hoeft het natuurlijk niet te komen. U kunt zelf genoeg doen om zulke situaties te voorkomen.

 

Tips

Met de volgende tips kunt u ook op warmere dagen in conditie blijven.

 

  1. Vermijd de felle middagzon tussen 12:00 en 15:00 uur.
  2. Kies de locatie: een zachte ondergrond geeft minder warmte af dan verharde wegen. In de schaduw houdt het lichaam het natuurlijk ook langer uit. Slimmeriken onder ons kiezen natuurlijk gewoon de sportschool met airco.
  3. Pas uw trainingsniveau aan. Zorg dat u qua inspanning niet op de top zit, maar doe het rustig aan.
  4. Bouw het langzaam op. Een lichaam went aan de warmte, dus aan het eind van de zomer kunt u waarschijnlijk beter tegen de hitte dan op de eerste zomerse dagen.
  5. Draag een wit petje of hoedje tegen de zon. Vermijd donkere kleuren, deze zorgen dat het hoofd juist eerder opwarmt.
  6. Kies goed ventilerende kleding waar de wind doorheen kan en waarin u goed kunt zweten. Ook hier hebben lichte kleuren de voorkeur.
  7. Drink veel en vóórdat u dorst hebt. U verliest heel wat vocht en dit moet u op tijd aanvullen. Neem dus regelmatig een drinkpauze.  
  8. Kies liever geen koffie, thee of alcohol als dorstlesser, maar kies voor water of een aangelengde sportdrank. Met deze laatste vult u ook het tekort aan mineralen aan.

 

Onthoud goed dat elke dag en ieder lichaam anders is. Er bestaat geen gouden regel. Gebruik dus altijd uw gezonde verstand en luister naar uw lichaam.