Bel: 010 - 2800160

WANDELEN... 5 indrukwekkende effecten

29-08-2018

September is Steptember, 10.000 stappen voor je gezondheid en om geld op te halen voor kinderen met Cerebrale Parese (zie deze website). Maar wel/geen actiemaand: wandelen is erg goed. Waarom? U kunt indrukwekkende gezondheidseffecten realiseren!

 

10.000 STAPPEN PER DAG

 

Het maken van 10 duizend stappen per dag is tegenwoordig een belangrijke maat om een gunstig effect op uw gezondheid te verwachten. Maar dat is nog stevig doorstappen hoor. Een wandeling van 40 minuten zorgt voor de helft van die 10.000 stappen. Uw dagelijkse activiteiten zijn vaak genoeg om de rest van de stappen te halen.

 

5 REDENEN

 

We geven u graag 5 redenen om die extra stappen te maken en om wandelen een deel van uw gezonde leefstijl te maken.

 

1. Diabetes (suikerziekte)

Een recent Brits onderzoek toonde aan dat gemiddelde of zware sportactiviteit op geregelde basis de insulinegevoeligheid verbeterde. Dat is een belangrijke indicatie voor het voorkomen van of een beter verloop van Diabetes type 2.

 

2. Medicatie

Onderzoek in de USA (National Walkers’ Health Study met meer dan 32.000 vrouwen en 8.000 mannen) liet zien dat die mensen die het langst wandelden (in tijd, niet in afstand) minder medicatie gebruikten. Tip: Maak af en toe, bijvoorbeeld in het weekend, een langere wandeling.

 

3. Borstkanker

Vrouwen die regelmatig wandelen na de diagnose borstkanker hadden een 45 % hogere overlevingskans dan hun inactieve leeftijdsgenoten. In een onderzoek uit Yale bleek dat vrouwen die een jaar voor de diagnose al wandelden nog eens een 30% hogere overlevingskans hadden.

 

4. Infarct

Stevig wandelen gedurende slechts 30 minuten, 5 dagen per week verlagen het risico op een herseninfarct. Wandelaars hadden een 40% lager risico. Onderzoek bij hartinfarcten loopt. De eerste gegevens laten vele positieve effecten zien.

 

5. Hersenen

749 mensen die last ondervonden van geheugenproblemen werden in een Italiaanse studie onderzocht. Na een 4 jarige opvolging bleek dat de deelnemers die regelmatig wandelden een 27% lager risico op het ontwikkelen van dementie hadden.