Bel: 010 - 2800160

Wandelen of rennen

18-03-2019

Er zijn veel redenen waarom mensen gaan rennen: stress verlichten, energie opdoen, fitter worden of helpen bij het afvallen. Zelfs het humeur verbetert. Stuk voor stuk goede redenen dus, maar wat is nu beter wandelen of rennen?

 

Rennen verbruikt meer energie

Hoewel wandelen veel van dezelfde gezondheidsvoordelen biedt als rennen suggereert een groeiend aantal onderzoeken dat rennen de beste keuze is voor gewichtsverlies. Misschien niet verrassend, tijdens rennen verbruik je 2,5 keer meer energie dan wandelen, of dat nu buiten of op de loopband is. 

 

Een persoon van 80 Kg die rent rond 10 Km/ uur verbrandt meer dan 800 calorieën per uur vergeleken met ongeveer 300 calorieën per uur met 5 km wandelen. Bovendien kan rennen de eetlusthormonen beter reguleren dan wandelen. Onderzoekers denken dat dit te maken kan hebben met de verhoogde niveaus van het hormoon peptide YY, dat de eetlust kan onderdrukken. 
 

Rennen heeft ook nadelen

Rennen heeft ook nadelen: rennen belast het lichaam zwaar en verhoogt het risico op blessures zoals runner's knee, hamstringletsel en shin-splits (die zelfs de meest consistente hardlopers teisteren).
 

Wandelen heeft duidelijke voordelen

Maar afgezien van gewichtsverlies heeft wandelen duidelijke voordelen. Onderzoekers keken naar gegevens van de National Runners 'Health Study en de National Walkers' Health Study en ontdekten dat mensen die dezelfde hoeveelheid calorieën gebruikten veel van dezelfde gezondheidsvoordelen hadden. Ongeacht of ze liepen of renden. Er was een verminderd risico op hoge bloeddruk, een lager cholesterolgehalte, verminderde last van diabetes en was er verbetering van de gezondheid van hart en bloedvaten.

Wandelen nog effectiever maken
Als hardlopen niet past of het risico op blessures te hoog is, kunt u wandelen nog effectiever maken. Wandelen met extra gewicht (met gewichtsvest) is misschien wel de beste keuze voor een effectieve training.

Ook met het verhogen van de helling op de loopband bereikt u een effectievere looptraining. Uit een onderzoek bleek dat lopen op een lage snelheid (3 km/uur) op een loopband met een helling van 6 graden een effectieve strategie voor gewichtsbeheersing kan zijn voor personen met overgewicht en het risico op letsel aan gewrichten van de onderste ledematen kan verminderen.

 

En lopen op een hoger tempo helpt bijna altijd om uw wandeltraining effectiever te maken.

Ongeacht welk tempo goed voelt, luisteren naar je lichaam en het voltooien van een goede warming-up en cooling-down zijn allemaal manieren om blessures te voorkomen. Op die manier kunt u meer tijd besteden aan lopen voor uw gezondheid in plaats van lopen naar de dokter.

 

Wij helpen u op weg

Wilt u weten welke trainingsvorm het beste past bij uw wensen en doelen, neem dan eens contact met ons op. We kunnen uw huidige situatie in kaart brengen en een op maat programma samen met u opstellen.