Bel: 010 - 2800160

Eet u gezond tijdens de winter!

09-01-2020

Wacht niet tot plots virussen en andere bacteriële infecties toeslaan, maar wapen u met mes en vork tegen winterkwalen. Heel wat producten versterken immers uw immuunsysteem dankzij hun rijkdom aan vitamines en mineralen.

 

  •     Vitamine C: de ster van de winter
  •     Vitamine B6: tegen stress
  •     Vitamine B12: goed tegen vermoeidheid
  •     IJzer: goed tegen KNO-infecties
  •     Zink: belangrijk voor onze afweer
  •     Magnesium: goed tegen stress

Als algemeen principe geldt: een evenwichtige en afwisselende voeding. Toch kunt u de voorkeur geven aan bepaalde eetwaren die uw afweer tegen winterkwaaltjes verhogen.

 

Vitamine C: de ster van de winter
Vitamine C heeft haar gelijke niet als "weerstandverhoger". Ze is dan ook een uitstekend hulpmiddel om infecties te bestrijden. Ze is trouwens ook bijzonder aan te raden voor rokers. Rokers hebben immers heel vaak een tekort aan vitamine C, aangezien tabak deze vitamine vernietigt. De belangrijkste bronnen van vitamine C Fruit (citrusvruchten, kiwi, zwarte bes, guave), peterselie en bladgroenten (sla, kool, paprika, zuring).

 

Vitamine B6: tegen stress
Deze vitamine versterkt de werking van vitamine C en verhoogt uw stressbestendigheid. De belangrijkste bronnen van vitamine B6 Gist, tarwekiemolie, vlees en vis.

 

Vitamine B12: goed tegen vermoeidheid
Vitamine B12 helpt vermoeidheid te bestrijden en bevordert de ijzeropname. De belangrijkste bronnen van vitamine B12 Orgaanvlees, eieren, melk en melkderivaten.

 

IJzer: goed tegen KNO-infecties
IJzertekorten komen bijzonder veel voor bij kinderen en vrouwen, en bevorderen terugkerende KNO-infecties. IJzer uit voeding wordt beter opgenomen door het lichaam dan ijzer in geneesmiddelenvorm. Opmerkelijk: thee verhindert de ijzerabsorptie. Drink dus geen thee na een ijzerrijke maaltijd.De belangrijkste ijzerbronnen Zwarte pensen, rood vlees, lever en paté van gevogeltelever. Grote dosissen zijn heus niet nodig: een stuk zwarte pens om de tien dagen of één snede lever per week beschermt u al voldoende tegen ijzertekort.

 

Zink: belangrijk voor onze afweer
Zink speelt een rol bij de vermenigvuldiging van de witte bloedcellen, die een belangrijke functie vervullen in onze afweer, en is dan ook heel belangrijk. De belangrijkste zinkbronnen : vlees, vis, schaaldieren, granen en linzen.

 

Magnesium: goed tegen stress
Zink speelt een rol bij de vermenigvuldiging van de witte bloedcellen, die een belangrijke functie vervullen in onze afweer, en is dan ook heel belangrijk. De belangrijkste zinkbronnen Vlees, vis, schaaldieren, granen en linzen.